Korduvalt täidetav kosmeetika on tulevik
Kosmeetika oli vanasti mõelnud vaid kõrgklassile, siis jällegi ainult teatrisse ja lõbunaistele. 1920ndatel tähendas meikimine naistele iseseisvust ja vabadust sotsiaalses elus. See pakkus võimalusi ja julgust ka toona madalamatele klassidele: naistele, mustanahalistele. Meigikultuuri levikule aitasid kaasa filmid ning sellest kasvas välja suur ilutööstus, mis hakkas tegema üha kavalamaid reklaame: näiteks hirmutama, et korraliku jumeta ei saa naine mehele. 20. sajandi teises pooles hüüdsid feministid, et kosmeetika on üks viis inimeste orjastamiseks, ebarealistlike iluideaalide peale surumiseks. Praegu, mil kosmeetikatööstus on miljardite dollarite äri, küsitakse, kas kosmeetikatööstus kasutab ära inimeste ebakindlusi, mõtleb neile iluvigu juurde ja teenib selle arvelt raha.
Ilmselge roheline soovitus oleks muidugi üldse mitte meiki tarvitada, sest keeldumine on esimene põhimõte. Usun, et iga inimene on selle aga enda jaoks jäätmeteta elutagi läbi mõelnud. Kui keegi oleks mulle öelnud, et jäätmeteta elu elamiseks peab loobuma meigist, siis ma ei oleks isegi üritanud selle kohta midagi uurida. Kosmeetika on minu jaoks eneseväljendusvabadus ning leian, et kellelegi ei peaks peale suruma oma otsust seda mitte kanda või kanda. Kosmeetika on probleem, kui meie kapid on täis kola ning jookseme tormi iga uue toote reklaami peale mõtlemata, kas meil seda toodet päriselt ka vaja on.
Halb on ka see, kui me ei pea end meigita ilusaks. Kui 80% naistest ütleks, et kõigis naistes on midagi ilusat, siis vaid 4% ütleks enda kohta, et nad on ilusad. 4%!!! Sageli kuulen, kuidas noored imeilusad neiud räägivad, kuidas nad on koledad ja pole piisavad. Inimesed vabandavad regulaarselt selle pärast, kuidas nad välja näevad… Ükski iluprotseduur ega meigitoode ei muuda seda. Ilu saladus on minu arvates just enesekindlus ning see, kuidas me endast mõtleme ning enda eest hoolt kanname. Kosmeetika vaid rõhutab olemasolevat ning pakub kasutamisrõõmu.
Suur mure on, et ilutööstus tekitas 2017. aastal 76.8 miljardit tükki plastikut, millest enamikku ei saadeta ringlusesse. Esimene samm, mida iga ilutoodete tarvitaja teha saab, on vaadata kriitilise pilguga üle, mida me päriselt vajame ja tahame ning kui palju saaks seda vähendada. Minul on alles ainult see, mida tõesti igapäevaselt kasutan. Kosmeetikaprügi vältimiseks ja vähendamiseks (Eestis) on järgmised võimalused:
(1) Ära meigi. Mina meigin.
(2) Tee meiki ise (nt vt retsepte Bea Johnsoni raamatust “Jäätmeteta kodu”). Kunagi proovin ka seda, aga praegu tekitab see minus kõhedust.
(3) Osta pakendamata kosmeetikat Lushist. Lush on saanud palju kriitikat oma toodete kahtlasevõitu koostise pärast, mistõttu tasub koostist enne Skincarisma.com abil analüüsida.
(4) Osta
korduvalt täidetavat ZAO kosmeetikat iluspekter.ee lehelt.
***
ZAO korduvalt täidetav kosmeetika
Koostis
Iluspekter kinkis mulle katsetamiseks ZAO jumestuskreemi, puudri ja ripsmetušši. Kõik Zao tooted on 100% looduslikud, mahemärgisega, mürkideta, julmuseta, gluteenita ning sobivad veganitele. Kui kopeerida toodete koostisosad Skincarisma analüüsijasse, siis on näha, et tegu on puhaste ja turvaliste toodetega. Kaks koostisainet, mis Skincarismale ei meeldi, on hõbepulber ja aroom (esimesel mõõdukas riskifaktor ning teisel kõrge).
ZAO Ameerika esinduse kodulehelt leiab info, et aroomina kasutatakse looduslikku hüpoallergeenilist vanilliekstrakti, mille lõhn on diskreetne ning mis vähendab aroomiga seonduvate allergiliste reaktsioonide tõenäosust. Aroomi kasutatakse sellepärast, et mõned tootes sisalduvad koostisosad, näiteks õlid, tekitaks tootel muidu veidi ebameeldiva lõhna.
Hõbepulber on ZAO kodulehe andmetel inimesele ohutu, kui vältida tootes nanoosakeste kasutamist. ZAO kasutab 1-10 mikroni suuruseid osakesi. Hõbepulbrit kasutatakse väga väikeses koguses selle toodet säilitavate ja antiseptiliste omaduste pärast.
Pakend
Kõik pakendid on valmistatud bambusest ning pandud väikestesse puuvillastesse kotikestesse. Ma ei ole kunagi näinud teisi nii kaunilt pakendatud kosmeetikatooteid ning ilurituaale tehes tekib eriline tunne. Jumestuskreemi ja kompaktpuudri täide kinnitatakse magnetpõhjale. Täite eemaldamiseks on karbi all väike auguke, kust põhja nööpnõela kasutades välja lükata saab. Ripsmetušši sisu eemaldamiseks on soovitatav vaadata videot. Tänu korduvalt täidetavatele pakenditele tekib vähem jäätmeid, kasutatakse vähem plastikut ning kulutatakse vähem energiat. Siiski tuleb arvestada, et sisutäide on ikkagi plastikus - väiksem kogus on küll boonus, kuid loodame, et mõeldakse välja mingisugune toredam sisutäite pakendi variant.
Hind
Kui me tahame puhta koostisega turvalist kosmeetikat, mis meie organismis mürkidena ei kuhjuks, siis kahjuks see maksab rohkem. Mina olen otsustanud hoolega valida, mida oma koju toon ning see on suur rahasäästja. Kuigi algul tuleb välja käia paljudest konkurentidest suurem summa, siis hiljem on sisutäidete ostmine samaväärse hinnaga nagu konkurentidelt iga kord uue pakendatud toote ostmine. Samas toote kvaliteet on oluliselt parem.
|
Hind |
Uus täide |
Ripsmetušš |
||
Kompaktne jumestuskreem |
||
Kompaktpuuder |
Kvaliteet
Kõik tooted on kvaliteetsed ning ajatu klassika. Jumestuskreemid ja kompaktpuuder on hea ühtlase katvusega ja teevad oma töö ära. Tulemus on loomulik ja ühtlane - nagu teine nahk. Tušši kasutades on samuti vahe näha. Mitmed sõbrannad on küsinud, kas see ripsmetušš on ka veekindel. Vastus on ei. Jumestaja Alice (kellel on ka blogi Life In Green Wonderland) ütles mulle, et ta ei soovita üldse veekindlaid ripsmetuššé nende koostise pärast osta.
***
Olen veendunud, et tulevikus on täiesti normaalne, et meie kosmeetika on puhta koostisega, loodussõbraliku pakendiga ning korduvalt täidetav. Mitte ainult ettevõtja ja loodus ei võida sisutäidete abil ressursisäästust, vaid ka tarbija rahakott, välimus ja tervis.
Vaata lisaks
- Maaülikooli uurija ning jumestaja Alice’i blogi arvustus ZAO jumestuskreemile
- Inglisekeelne dokumentaal "Beauty in a jar"
- Iluspektri blogipostitus kosmeetika ajaloost
- Thank You For Being Insecure. Kristen Leo.
2 vastust