Müksamise kasutamine annetuste kogumisel

Liisa Aavik. Foto: Lisett Kruusimäe

Heategevusorganisatsioonid toovad siia maailma palju head: need aitavad näiteks inimestel ligi pääseda puhtale veele, tervishoiule, korralikule haridusele ning toetada paremat looduskeskkonda. Võtame oletuse, et heategevusorganisatsioon on edukas hea tegemisel. Hea tegemiseks on vaja raha.

Info andmisest edukaks annetuste kogumiseks ei piisa

Heategevusorganisatsioonid toovad siia maailma palju head: need aitavad näiteks inimestel ligi pääseda puhtale veele, tervishoiule, korralikule haridusele ning toetada paremat looduskeskkonda. Võtame oletuse, et heategevusorganisatsioon on edukas hea tegemisel. Hea tegemiseks on vaja raha.

Iga annetuste koguja peab mõtlema, kuidas oma sõnumit raamistada, disainida kampaaniad ja veebilehekülgi. Annetajatele info andmine on tähtis, kuid vähese mõjuga inimeste kaasamisel. Mida siis teha? Siinkohal võib lisaks info andmisele olla parim ja mõistlikuim müksamise kasutamine annetuste kogumiseks.

Mis on müksamine?

Ükskõik, mis keskkonnal - virtuaalsel või n-ö päris maailmal - on mingisugused omadused, mis kuidagi inimeste käitumist mõjutavad. Taolise valikute keskkonna ehk valikuarhitektuuri eest vastutab valikuarhitekt. Valikuarhitekt võid olla sina, kui vastutad näiteks heategevuskampaania kodulehe disaini, visuaalide, reklaamide vmt eest, mille mõjul inimesed valikuid teevad. Kui taolisel keskkonnal on nii kui nii mingisugune mõju, siis on mõistlik seda timmida heategevuse kasuks.

Müks on valikuarhitektuuri osa, mis mõjutab inimeste käitumist ennustataval viisil keelamata teisi valikuid või oluliselt muutmata nende majanduslikke stiimuleid. Müksu on inimesel soovi korral n-ö soodne vältida.

Milline on eetiline müks annetamises?

Siit edasi on meil küsimus, milliseid mükseid ja mõjutamisvahendeid on eetiline kasutada potentsiaalsete annetajate peal? Varasemalt mainitud definitsioon paneb selle suuresti paika.

Heategevuse müksamine:

  • ei tohi piirata inimese vabadust ise otsustada (peab olema vabatahtlik)
  • ei tohi olla peale surutud (nt veebileht vabatahtlik, ukselt-uksele käimine rohkem peale surutud)
  • ei tohi olla võimu ära kasutav, privaatsust rikkuv või pealetükkiv
  • ei tohi olla süüdistav või süüdistamisega seotud (nt häirivad pildid
  • ei tohi nõuda kohe ja praegu annetamist (eriti, kui sündmus pole erilise tähtsusega ja ei vaja kiiret reageerimist)
  • ei tohi seisneda valetamises, kasutada väljapressimist

Heategevusmüksed võivad toetada inimeste võimet ise otsustada. Personaliseeritud, kättesaadav, silmapaistev ja emotsionaalselt laetud info aitab inimestel seda paremini tähele panna ja sellest aru saada. Nii on nende otsused informeeritumad ja iseseisvamad

Kui annetusi kogutatakse hoonete või pärandi säilitamise, kunsti, toredate, kuid mitte hädavajalike ürituste jaoks (nt kogukonna ehitamiseks), siis on lubatud vähem müksamisvõtteid. Tegemist ei ole elutähtsate prioriteetidega. Samas on ruumi luua müksamisest lähtuvaid kampaaniad ja veebilehti, kus inimesi kiidetakse ja ei süüdistata.

Soovid konkreetseid müksamismeetodeid heategevuse jaoks? Laadi SIIT alla minu  e-raamat "15 heategevuse müksu".
Eelmine
Rohemüksamine: viis inimeste keskkonnasõbraliku käitumise mõjutamiseks
Järgmine
Printleht: aita naabritel materjalidele uus elu anda

Vastused puuduvad

Email again: